Till e-handelssidorna är det viktigt med bra produkttexter men även bilder som framhäver produkterna på bästa sätt. Att fotografera produkter för försäljning kanske inte är det allra roligaste men det är väl värt besväret för att få till en bättre försäljning. Men hur fotograferar man så att kunderna ska lockas till köp eller konvertering?
Tänk på alla vinklar
Att se en produkt framifrån är förmodligen det viktigaste för en kund, men det betyder inte att man inte vill se den från alla vinklar. Speciellt om det handlar om kläder eller skor. Fotografera produkten från alla möjliga håll och kanter så att kunden får se exakt hur produkten ser ut. Om produkten du säljer dessutom beter sig annorlunda när det kommer vind på den, såsom tyg, är det viktigt att du fotografera den i rörlighet – kanske med en modell som bär upp ett plagg och går i studion med det.
Vissa produkter ger kunden ett bra hum om vad hen har att förvänta sig om hen köper produkten, enbart med vit bakgrund. Det kan till exempel räcka om du köper cykeltillbehör från https://www.tooorch.com/ och behöver veta om de passar din cykel. Men i vissa fall vill man inge en känsla av lyx eller ge kunden tips om hur man kan använda produkten. Då kan det vara bra med en annorlunda bakgrund, i en annorlunda miljö. Visa till exempel kläder med modeller på en strand om det rör sig om badkläder som ska säljas, eller sätt upp tavlor på en vägg om du säljer posters eller ramar. Rätt ljus och filter är a och o.
En utmaning som kräver eftertänksamhet
Att arbeta som produktfotograf betalar sig bra men det kan ibland vara svårt att känna kreativitet för att fota på ett så banalt vis. Samtidigt är det just detta som kräver att fotografen har en kreativ hjärna. Man måste tänka på hur en trist vällingflaska ska kännas inbjudande för kunder eller hur ett paket blöjor kan skapa fler köp än konkurrentens. Bilden tillsammans med produkttexten är det som gör att kunden stannar kvar på produktsidan eller ger sig iväg någon annanstans.
Det gäller att ge både produkten och förpackningen liv så att den verkar mer fantastisk än den förmodligen är. Ljus, färgsättning, bakgrund och kanske några tipsbilder på hur produkten kan användas eller ska brukas, gör också att kunden får en bättre uppfattning om den.